Pages

22 listopada 2013

Cmentarz "polski" w Brzeżanach ("Polish" Cemetery in Berezhany)

 Cmentarz "polski" w Brzeżanach, objęty jest patronatem TV Wrocław i harcerzy z Kluczborka, którzy prowadza prace porządkowe, pod hasłem:  "Mogiłę pradziada ocal od zapomnienia". 
Dzięki ich staraniom, cmentarz wygląda coraz lepiej....jednak jeszcze dużo nagrobków czeka na uporządkowanie i odrestaurowanie.

Nagrobek matki Edwarda Rydza-Śmigłego(polskiego wojskowego, dowódcy III batalionu Legionów Polskich, polityka, marszałka Polski, Generalnego Inspektora Sil Zbrojnych, Naczelnego Wodza)
 


 


 



Ocalały pomnik "Bohaterom walk o Polskę 1918-1920"
Mogiły polskich żołnierzy, niegdyś zidentyfikowane, dzisiaj tylko na 4 z nich są tabliczki imienne.





Część austriacko-niemiecka cmentarza (wojskowa)





Więcej zdjęć, z cmentarza, w Brzeżanach, można zobaczyć  TUTAJ



Specjalne podziękowanie, panu A. Zadoreckiemu, za możliwość publikacji tych zdjęć.



Brzeżany


8 komentarzy:

  1. Z zainteresowaniem zapoznałem się z materiałem o cmentarzu w Brzeżanach.Poszukuję korzeni a mój dziadek w latach trzydziestych przebywał na terenie Brzeżan a po tym okresie brak o nim wiadomości.Mam pytanie czy jest jakiś rejestr pochowanych na cmentarzu Polakach.Jeżeli ktoś mi odpowie to czekam.Wiesław i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam,
    ja rowniez jestem zaineresowana czy jest jakiś rejestr pochowanych na cmentarzu Polaków?
    bede wdzieczna za odpowiedz
    KAtarzyna

    OdpowiedzUsuń
  3. Outstanding quest there. What happened after? Thanks!

    OdpowiedzUsuń
  4. Bogda.k@ Onet.eu9 stycznia 2018 20:07

    Witam z wielką zaduma oglądałam wszystkie zdjęcia .Mój tata i dziadek pochodzą z Brzeżan z rodziny kolejarskiej .Dziadek Bronisław Korczowski opowiadał jak jeździł na parowozie Lwów -Wieden .długo mieszkali w Brzeżanach potem we Lwowie .Babcia Kazimiera że Lenartowicz .Często zaglądam na tego typu strony może trafię na jakiś ślad dalszej rodziny .Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja też sie podłączam do pytania.Z Brzeżan pochodzi Rodzina mojego Męża (obecnie Opole).Wybieramy sie do Lwowa i do Brzeżan...Czy istnieje jakieś "biuro" gdzie można sprawdzić nazwiska osób pochowanych w Brzeżanach?

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo proszę o informację czy na jakiejś stronie można znaleźć księgi parafialne z czasów przedwojennych z polskich kościołów w Brzeżanach oraz spis osób pochowanych na tym cmentarzu. Moja rodzina pochodzi częściowo z tego miasta i chcę odwiedzić te strony dla babci, która bardzo tęskniła za tym miastem. Jej rodzice i rodzina są tam pochowani. Joanna

    OdpowiedzUsuń
  7. Rodzina mojej prababki Marii Gmytrasiewicz

    Draganowskiej z domu ,pochodziła z Brzeżan.Prababcia była córką poczmistrza poczty w Litiatynie.
    Jej syn ożenił się z córką Mariana i Amalii Leszczynskich właścicieli folwarku Obozowisko /poczta Litiatyń - Zofią. Zofia pochowana jest wraz z mężem Janem Gmytrasiewiczem na Cmentarzu Starym w Kielcach.

    OdpowiedzUsuń
  8. Rowniez chciałabym sie dowiedziec czy istnieje rejestr osób pochowanych na cmentarzu? Czekam na odpowiedź, bardzo ważne dla mojego dziadka , który stamtąd pochodzi. Dziękuję, Sylwia.

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za wizytę i pozostawiony komentarz :)
Osoby pozostawiające komentarze anonimowo, bardzo proszę, o podpisywanie się np. imieniem - ułatwi to nam dyskusję.

Serdecznie pozdrawiam
Polka na Kresach